دانلود سریال

دانلود سریال جنگل آسفالت قسمت 1 اول تا 2 دوم 1080p BluRay کامل رایگان دانلود سریال اکازیون قسمت 1 اول تا 2 دوم کامل رایگان دانلود سریال گناه فرشته قسمت 1 اول تا 2 دوم 1080p BluRay کامل دانلود سریال آمرلی قسمت اول تا آخر 1080p BluRay کامل دانلود سریال افعی تهران قسمت 1 اول تا 2 دوم 1080p BluRay کامل
  • مالتی مدیا
انواع کیفیت های فیلم و سریال و تفاوت بین آنها

بهترین کیفیت برای دانلود فیلم و سریال کدام است

کدام کیفیت ها برای دانلود فیلم و سریال ایرانی و خارجی مناسب هستند

انواع کیفیت فیلم و سریال های ایرانی

نویسنده مطلب : مهرداد احسان نژاد | منتشر کننده : فیلم تو ایرانی

انواع کیفیت فیلم و سریال

 

علاقه‌مندان دنیای فیلم و سریال زمانی که اقدام به دانلود فیلمی می‌کنید، مطمئناً با ریلیزهای (کیفیت) مختلفی روبرو می‌شوید. فیلم هایی با فرمت، کیفیت و حجم های مختلف، اگر دوست دارید تفاوت بین آنها را متوجه شوید خواندن مطلب انواع و بهترین کیفیت های فیلم و سریال ایرانی و خارجی را حتماً به شما پیشنهاد می‌کنیم.

رزولیشن Resolution چیست : اصطلاحاً به تعداد پیکسل‌های هر بُعد (طول و عرض صفحه) موجود در تلویزیون، مانیتور و از این قبیل دستگاه‌های دارای صفحه نمایش، رزولیشن می‌گویند. بطور مثال : رزولیشن 1280×720 که میشه 720p یا اچ‌دی.

انواع کیفیت رایج فیلم و سریال در دنیا

انواع کیفیت های فیلم و سریال ایرانی

8K

کیفیت 8K Ultra HD : بزرگ‌ترین وضوح تصویری در تلویزیون است، وضوح بسیار بالا (UHDTV) موجود در تلویزیون دیجیتال و فیلم‌برداری دیجیتال است. تعداد پیکسل‌های فرمت 8K شانزده برابر فرمت فول اچ‌دی است. وضوح این فرمت 8000 پیکسل در هر رزولوشن افقی است که کل تصویر دارای اندازه 7680×4320 است. وضوح این کیفیت فیلم بسیار (وحشتناک) بالا و واقعی است.

4K

کیفیت 4K Ultra HD : نسخه‌های فیلم با کیفیت 4K را می‌توان بهترین کیفیت نامید. تعداد پیکسل‌ها در وضوح 4K چهار برابر 1080p است. اما استاندارد UHD دقیقاً سایز 2160×3840 یا به اصطلاح 2160p است. در مقایسه با استاندارد قبلی QHD که 2560×1440 بود، 4K دقیقاً سایز و عمقی 2 برابر را دارا می‌باشد. وضوح این فرمت 4000 پیکسل در هر وضوح صفحه نمایش افقی است.

کیفیت سه بعدی (3D) : عبارت سه‌بعدی به تنهایی مشخص‌کننده کیفیت فیلم نیست و بیانگر این است، که فیلم را باید با نمایشگرهای مخصوص و دارای قابلیت پخش سه بعدی نگاه کرد. اغلب این فیلم‌ها در کیفیت‌های BluRay ،WEB-DL و BRRip منتشر می‌شوند.

BluRay

کیفیت BluRay : فیلم‌های با کیفیت BluRay در واقع نسخه ریپ‌شده فیلم‌های موجود در دیسک‌های Blu-Ray هستند و با همان کیفیت اولیه فیلم و با Frame-Rateهای بسیار بالا ارائه می‌شوند. این نسخه بالاترین کیفیت موجود برای دانلود و مشاهده فیلم و سریال و دارای رزولوشن 1080 و کیفیت صدای بسیار عالی است. معمولاً حجم فیلم‌ها با این کیفیت بین 12 تا 18 گیگابایت است. برای دانلود سریال ایرانی و فیلم هم خیلی مناسب می‌باشد.

BDRip

کیفیت BDRip : فیلم‌های با کیفیت BDRip بهترین کیفیت فیلمی به حساب می‌آیند که توسط سازندگان برای شبکه نمایش خانگی منتشر می‌شوند. این فیلم‌ها به صورت مستقیم از دیسک‌های Blu-Ray استخراج و فشرده می‌شوند و دارای رزولوشن 1080 و کیفیت صدا و تصویر بسیار عالی هستند اما به نسبت کیفیت Blu-Ray میزان Frame-Rate پایین‌تری دارند. به همین دلیل معمولاً حجم فیلم‌های با این کیفیت بین 2 تا 5 گیگابایت است. البته یادآور می‌شویم که این سطح از کیفیت بسیار قابل قبول و در میان کاربران محبوب است.

WEB-DL

کیفیت WEB-DL : فیلم‌هایی با کیفیت WEB-DL از منابع آنلاین مثل NETFLIX و AMAZON که قابلیت دانلود دارند بدون انکود شدن مجدد و تغییر در پارامترهای فیلم دانلود می‌شوند و به صورت یک فایل ویدیویی در اختیار دیگران قرار می‌گیرند. این فیلم‌ها هیچگونه زیرنویس یا واترمارک ندارند و بعد از کیفیت‌های قبلی می‌توان گفت بهترین کیفیت برای مشاهده فیلم و سریال هستند. این کیفیت معمولاً هم در رزولوشن 1080 و هم در 720 منتشر می‌شود.

WEBRip

کیفیت WEBRip : فیلم‌های با کیفیت WEBRip هم مانند کیفیت قبلی از منابع آنلاین دریافت می‌شوند. اما چون اندکی انکود مجدد روی آنها صورت می‌گیرد، نسبت به WEB-DL کیفیت پایین‌تری دارند و معمولاً در فرمت MKV و رزولوشن 1080 یا 720 منتشر می‌شوند.

HDTV

کیفیت HDTV : فیلم‌های با کیفیت HDTV از خروجی تلویزیون‌های دیجیتال ضبط می‌شود و معمولاً لوگوی شبکه پخش‌کننده و یا زیرنویس‌های تبلیغاتی در آن‌ها به چشم می‌خورد. امروزه اکثر سریال‌ها با این کیفیت در اینترنت منتشر می‌شوند و علاوه بر رزولوشن‌های 1080 و 720 رزولوشن 480 را هم شامل می‌شوند.

TVRip

کیفیت TVRip : فیلم‌های با کیفیت TVRip از تلویزیون و با استفاده از کارت کپچر (و یا هر نوع مبدل آنالوگ به دیجیتال) ضبط می‌شوند و معمولاً لوگوی شبکه پخش‌کننده و یا زیرنویس‌های تبلیغاتی در آن‌ها مشاهده می‌شود. تفاوت TVRip و HDTV در این است که در TVRip تصاویر از طریق آنتن‌های آنالوگ دریافت و از طریق کارت کپچر ضبط شده‌اند اما در HDTV تصاویر از طریق آنتن‌های دیجیتال دریافت و ضبط می شوند. بنابراین کیفیت در HDTV بسیار بالاتر از TVRip است.

DVDRip

کیفیت DVDRip : فیلم‌های با کیفیت DVDRip در واقع نسخه ریپ‌شده فیلم از روی دیسک DVD هستند و معمولاً با رزولوشن 480 در اینترنت منتشر می‌شوند از همین رو حجم پایینی دارند.

HDCAM

کیفیت HDCAM : فیلم های با کیفیت HDCAM با دوربین اچ‌دی و یا موبایل از روی پرده‌ی سینما ضبط شده و منبع صدای این گونه فایل‌ها میکروفون گوشی یا دوربین است. به همین علت کیفیت صدای این ریلیزها به هیچ وجه مطلوب نیست و حاوی نویزهای مختلف خواهد بود.

HDTS

کیفیت HDTS : فیلم های با کیفیت HDTS، فیلم با دوربین از روی پرده‌ی سینما ضبط شده اما صدای فیلم از منبع بهتری با تصویر سینک می‌شود.

 

انواع کیفیت فیلم و سریال ایرانی

انواع کیفیت دانلود فیلم و سریال ایرانی خارجی

 

حالا میرسیم به بخش انواع و بهترین کیفیت فیلم و سریال ایرانی که تمامی شرکت‌های پخش کننده فیلم و وبسایت های دانلود فیلم و سریال ایرانی، از این الگو رایج در ایران استفاده می‌کنند. معمولاً فرمت تمامی آنها به جزء کیفیت‌های 4K و BluRay که در بالا ذکر شد، فرمت MP4 هستش.

HQ

کیفیت HQ یا 1080p HQ : یک نوع وضوح تصویر است که وضوح آن بالا است. این وضوح بالاتر از اچ‌دی قرار دارد. این کیفیت حدوداً 2 ساله که در ایران استفاده می‌شود. رزولیشن HQ معمولاً 1080×1920 است و وضوح آن تقریباً 2000 پیکسل در صفحه نمایش افقی است.

1080p

کیفیت 1080p یا Full HD : این نوع از کیفیت بسیار بین ایرانی‌‌ها استفاده می‌شود و رزولیشن استاندارد آن 1080×1920 می‌باشد اما با وضوح کمتری نسبت به HQ است.

720p

کیفیت 720p یا HD : معمولاً خیلی هامون این کیفیت رو به نام اچ‌دی می‌شناسیم. رزولیشن این ریلیز 720×1080 می‌باشد و بیشتر مناسب تلویزیون‌های معمولی یا لپ تاپ و تبلت است و وضوح آن متوسط می‌باشد.

480p

کیفیت 480p یا SD : این کیفیت را می‌توان پایین‌ترین کیفیت استاندارد برای دانلود فیلم ایرانی و سریال دانست. رزولیشن 480p معمولاً 480×852 است و ترجیحاً برای تبلت و گوشی و لپ تاپ مناسب است. چون این نوع کیفیت زمانی که روی تلویزیون تماشا بشه، بخاطر وضوح پایین، تصویر جالب و واضحی را نمی‌تواند ارائه بدهد.

نکته :

این مقاله یا مطلب کاملاً اختصاصی توسط وبسایت فیلم تو ایرانی تهیه و نوشته شده است. تنها نسخه کامل راهنما و معرفی انواع کیفیت فیلم و سریال خارجی و ایرانی است و به جرات میشه گفت هیچ‌کجا مطلبی کامل مثل این وجود ندارد. پس لطفاً خواستین بازنشر کنید، لینک فیلم تو ایرانی را به عنوان منبع درج کنید. سپاس از شما عزیزان

انتهای مطلب

18 دیدگاه ارسال شده است

نمایش / مخفی کردن دیدگاه ها

  1. amir
    2
    آگوست 19, 2023

    ممنون عالی بود

  2. امیریاری
    5
    جولای 11, 2023

    سلام و درود، با تی وی ۳بعدی و دستگاه پخش بلوری،
    میتوان فیلم 4K مشاهده کرد.
    DVD فیلم 4K رو دستگاه بلوری پخش میکنه؟
    فیلم 4K روی هاردی،فلشی باشه و مستقیم به درگاه usb روی تی وی وصل کنیم پلی میشه؟
    یعنی کلا فیلم 4K نزدیکترین حالت 3D بشه با عینک3D؟
    امیدوارم منظورم و رسوندن باشم.

    • modir
      2
      جولای 12, 2023

      اگر تلویزیون قابلیت پخش کیفیت مورد نظر رو داشته باشه، قطعاً پخش میکنه.

  3. بهداد
    3
    سپتامبر 5, 2022

    کیفیت ۴k بهتره یا بلوری

    • modir
      4
      سپتامبر 5, 2022

      کیفیت 4K بهتره، اما سیستم پخش کننده هم بایستی این قابلیت رو داشته باشه.

  4. Hossein
    5
    آگوست 13, 2022

    داداش ما فیلم ها رو با کیفیت 144p دان میکنیم شما از قیمت بسته های اینترنت خبر دارین

    • modir
      7
      آگوست 13, 2022

      سلام، کیفیت 360 به پایین معمولا فقط برای نمایش در گوشی موبایل و تبلت خوبه، برای پخش در تلویزیون حداقل کیفیت 480 بایستی باشد

  5. محمد
    7
    می 31, 2022

    سلام من فیلم رو با کیفیت 720 دانلود کردم ولی موقع پخش در لپ تاپ کیفیتش پایین میاد با چند نرف افزار هم باز کردم ولی باز هم پایین بود ایا مشکل باید از تنظیمات لپ تاپ حل بشه؟

    • modir
      12
      ژوئن 1, 2022

      سلام، دو نکته وجود دارد که یک بستگی به مشخصات نمایشگر شما داره و دو بستگی به کیفیت اون فایل داره. برخی ها برای کاهش حجم فایل از کیفیت فیلم کم میکنند و در نتیجه تصویر خوبی دریافت نمیشه.

  6. Matin
    10
    فوریه 2, 2022

    ریلیز چی هست ؟

    • modir
      13
      فوریه 2, 2022

      کیفیت های مختلف یک فیلم

  7. Matin
    9
    ژانویه 29, 2022

    پس چرا حجم HQ خیلی بیشتر هست ؟

    • modir
      15
      ژانویه 30, 2022

      حجم 4k بیشتر هستش، البته بستگی داره به ریلیز

  8. Matin
    10
    ژانویه 29, 2022

    سلام یه سوال داشتم کیفیت HDR چهار کا بهتر است یا HQ 1080 ؟ حجم اولی 2 گیگ و دومی پنج گیگابایت هست .

    • modir
      15
      ژانویه 29, 2022

      سلام، فناوری HDR با رزولیشن 4k قطعاً کیفیت بهتری داره، رنگ تصاویر با دقت بیشتری نمایش داده میشوند.

  9. مهدی
    11
    ژانویه 2, 2022

    سلام. به نظرم یک جوری متنتون نوشتید بین ایرانیا که انگار برای فرد خارجی که داره درمورد ایران تحقیق انجام میده نوشتید!!!

  10. میثم24
    25
    نوامبر 5, 2019

    سلام عزیزم
    یه سوال دارم و راهنماییم کنید لطفا
    کیفیت 360p رو چرا نذاشتین تو لیست و رزولیشن این کیفیت چند در چنده؟
    مرسی

    • modir
      27
      نوامبر 5, 2019

      سلام دوست عزیز، کیفیت 360p جزء ریلیزهای استاندارد نیست اما برخی سایت ها اینکار غیراصولی رو انجام میدن.
      معمولا رزولیشن 360*640 هستش.

ارسال نظر

پست‌الکترونیکی شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *